Annyeong ![]() ![]() ![]() aku selalu mendo’akanmu. walau dalam diam. karena Tuhan punya pelbagai cara untuk menyampaikannya Buzz me ![]() Credits
Template by Nik Sheera
Cute header by Aliah Blog owner: Intan Best view: Google Chrome |
customer
Sunday, 9 December 2012 | 06:48 | 0 comments
peace be upon to you.
sering kali aku mendengar.customer always right.yeah.aku tak nafikan.as usually aku nak share pasal customer.macam-macam aku dengar.macam-macam kerenah manusia aku tahu.ada yang baik itu,baik la.ada yang suka cengkelat.memang na'uzubillahiminzalik.minta simpang malaikat 44. always right itu memang right.tapi sebagai pekerja sila la pahami jiwa si pekerja.mungkin si pembuat kerja itu PMS(period menstrual syndrom),mungkin juga sibuk itu dan ini.macam aku,terpaksa tergesa lari sana sini.key in bil itu dan ini.reload itu dan ini.nombor itu seakan menjadi sahabat karib aku.menghadap komputer hari-hari juga peneman aku. kalau anda seorang pengguna yang bijak.seorang customer yang juga punya budi pekerti.sila gandakan kesabaran anda.Allah itu cipta kan manusia semua pasang-pasangan.aku ini punnya 2 tangan.kadang-kadang sampai kaki aku juga turut membantu.sila bayangkan tangan kiri pegang pen dan kalkulator,kanan duit,kaki kiri berdiri teguh.kaki kanan tutup laci bukak laci.menjawab panggilan dari supplier.kalau tergesa sangat just speak out "dik,saya dah lambat nie.tolong cepat sikit boleh?'kan sedap jew bunyi.mule-mule rase nervous dan gawat pown jadi lancar dan pantas.kadang-kadang perkataan yang keluar dari mulut kita sebenarnya memainkan emosi.lagi-lagi perempuan. CUSTOMER MAHAL SENYUMAN. kadang-kadang elok-elok kite dah surve dia.layan elok-elok.entah apa yang kurang.senyuman itu tiada.waktu mula-mula aku masuk kerja,setiap pagi aku berazam walaupun ada masalah di rumah,aku tetap kene senyum.aku kuat.hari-hari.jadi bila aku rasa sedih dirumah on the sport aku terus senyum.rata-rata yang aku jumpa,nak bagi duit main campak.hoi.biadap gila.dia fikir kadang-kadang aku ini seperti pengemis jalanan.oi,i thought they are lack of behaveior. CUSTOMER PANAS BARAN. kelmarin aku ada surve sorang customer.dia dah bayar dengan aku.tetibe dia melanggar syarat yang telah lembaga hasil dalam negeri tetapkan.aku hanya jalankan tugas.dan dia marah-marah aku.what the hal?aku jalankan tugas.aku cakap punya la lembut.baik baik.sopan.dia pi tengking aku.aku pulangkan balik duit dia,dan dye campak barang kat aku.sob sob.a fews minutes lepas tu,boss datang.mujur boss coolkan aku.tadi kawan aku juga kene dengan setepek ayat bernajis "takde otak ke.lain kali kerja pakai otak" nampak tak pemainan tu.bahasa kesat itu juga yang keluar.yang aku lihat mejoriti orang melayu.orang melayu banyak tak sabar.bukan nak mengata tapi ini hakikatnya.mentang-mentang yang menjual orang melayu,takkan tak nak membantu ringankan kerja saudara seislam sendiri.astaghfirullah..mengucap banyak-banyak intan... CUSTOMER SUBSIDI. mejoriti customer subsidi ini pakcik-pakcik tua.mereka dapat subsidi kerajaan.aku ini kadang-kadang terhibur juga dengan dyorang.rasa happy jew buat kerja dengan diorang.senang bagi kerjasama.tapi nak key in harga tu ar yang fed up kadang-kadang.nak keluarkan resit macam-macam.yang penting hubungan kita dengan oran tua.mereka ini lebih merasai kedewasaan hidup ini.pernah aku surve customer yang ingin buat card.dan aku sediakan pen dan borang.aku menyuruh pakcik dan anaknya duduk,dan tibanya aku borak-borak dengan pakcik tu.
me:anak pakcik umur berapa?
pakcik:baru darjah satu nak
me:(angguk)
..............................................................
me:pakcik,ade lagi yang tak isi ni,pakcik nak buat permohonan ke ganti cad baru?
pakcik:sebenarnya card tu ade,tapi tak tahu kat mane.isteri yang simpan.tapi isteri dah meninggal.
terus berubah air muka pakcik tu.muka anak dia pown berubah.
me:pakcik,saya mintak maaf.saya tak sengaja tanya soalan tu.maafkan saya ye.
pakcik:eh,tak pe nak...awak jangan serbe salah.yang dah pergi tetap pergi.
sedih je aku dengar cerita pakcik tu.aku berikan coklat cadbury yang aku bawa dari rumah untuk anaknya.dan aku ceritakan pada kawan staff aku.dan kenapa tetiba aku tanya "awak,ayah awak kerja naik ape?kalau awak g sini naik kereta,ayah awak?" "ayah saya dulu naik moto" "dulu???" "saya dah tak de ayah la awak.........."(senyum)tabah.rata-rata aku lihat mereka yang hilang orang tersayang ini tabah.dari customer juga aku kenal erti tabah.tapi kadang-kadang aku juga jatuh tersungkur.
CUSTOMER BANYAK KOMEN.
rata-rata yang aku lihat semua yang suka komen adalah customer cina.banyak songeh itu dan ini.bukan nya kita sebagai pekerja tidak tahu menahu pasal syarikat.just itu antara boss and peniaga kios.why not kita tumpang sekaki.sama-sama cari rezeki.mana tahu Allah murahkan rezeki.yang orang cina tu tahu marah-marah.itu tak kena.ini tak kena.kalau nak park kereta mewah depa tu.p la sewa mana-mana tanah kat lot kami,buat parking awak.muhu aja aku cakap macam itu,tapi aku tahu makhluk di muka ini lebih cintakan kesabaran.lantas aku dan kawan yang lain diam dan teruskan kerja.dan aku lihat juga orang melayu tidak kurang juga begitu.tadi aja aku sudah terkena.tangan ini aku dah genggam menahan marah,tapi muka penuh senyuman.elak aku tumbuk je muka orang tua tuh.oii oii.nampak tak permainan itu.kadang-kadang orang melayu nie berlagak.mentang-mentang hidup senang,semuanya boros.memang lah hak mereka.tapi jangan lah membazir.tak elok taw kawan-kawan.
CUSTOMER YANG BAGUS.
yang ini banyak bagus.dari awal sehingga la akhir aku surve semua ok.senyum perfect.cakap terima kasih dye jawab sama-sama.tidak menyusahkan lah senang cerita.kalau dapat yang peramah tu memang gelak-gelak je la.muka yang tegang kerana marah jadi cool.happy je nak buat kerja.datang bagi salam.alahai.baiknyaaa.aku suka.tapi yang aku tak suka bila customer lelaki tengok aku buat kerja.mata tak kelip kelip memandang.lagi-lagi bila aku bukak cermin mata tanda keletihan.aku hanya menjaga pandangan aku.tidak pula aku perasan wajah customer melainkan perempuan.
ada baik dan ada buruknya aku bekerja.tetapi semuanya mematangkan aku.mengajarkan aku erti kehidupan sebenar.mengajar aku jimat cermat.hari-hari makan roti.kegemaran aku.begitulah pengalaman aku.sabar,tabah,suka duka mejadi asam garam kehidupan.in shaa Allah.ini bulan terakhir aku bekerja.aku tunggu interview kafa sekarang ini :)).doakan segala urusan di permudahkan ye kawan-kawan.oh yeah,sesiapa yang stalker twitter aku,aku dah tukar nombor.kalau nak,sila lah DM aku kat twitter!
oh ya,barakaAllahulakuma buat Boss saya.maaf tidak dapat injakkan kaki ke teratak boss berikutan di tempat kerja tunggang langgang.semoga bahagia dengan suami bos dunia dan akhirat :).saya doakan yang terbaik.success success success.kata-kata yang sata create untuk boss
"jika alam ini kelitahan suram,maka yang mengindahkannya adalah lautan dan hijauan.jika yang mencantikkan lukisan adalah warna,maka yang mencantikkan kehidupan adalah cinta,"
jiwang melanda :
syazwani mohammad <- - - - Penggemar typo |